mandag 23. januar 2012

varm mat

Det er januar. Og denne måneden krever varme middagsretter, som gjerne er litt lommebokvennlige og ikke minst veldig gode! Suppe er derfor et riktig godt alternativ som dekker alle kravene, og som gir ganske mye frihet til å tage hva man haver og putte i grytene..

Her om dagen prøvde jeg meg på løksuppe, og det skal så absolutt gjentas. Jeg lagde min variant ganske på måfå men med utgangspunkt i en oppskrift, og resultatet ble særdeles vellykket.



Følgende ingredienser trengs:
- en stor gul løk
- noen fedd hvitløk (absolutt alt blir bedre med hvitløk)
- litt olje
- en terning grønnsaksbuljong
- vann
- en skive grovt brød
- litt smør og ost

Varm oljen i gryta og svitsj løken slik at den blir gyllen. Ha oppi hvitløken mot slutten av løksvitsjingen. Kok opp vann og buljong i gryte nummer to, jeg tror jeg hadde mellom 4 og 5 dl. Når løken er gyllen helles dette opp i buljongen og så skal det koke rundt et kvarter. I mellomtiden lager du et ostesmørbrød og smeller det i ovnen til det blir gyllent. Hvis du er så heldig å ha ildfaste suppeskåler kan du gratinere ostesmørbrødet i stekeovnen.

Servér og vær riktig fornøyd med deg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar