onsdag 27. april 2011

krakow




Vi har hatt en deilig tur til Krakow, kjæresten min og jeg. Ett etterlengtet pusterom på så mange måter.

For en fantastisk by! 

Jeg er veldig glad i å reise til byer som etter hvert har vokst opp rundt en typisk 'gamleby' med brostensgater, gamle kirker og mengder av historie. Krakow er en sånn by. Det var det rene sommeren der nede med femogtyve varmegrader og strålende sol. Skinnhansker og paljettlue ble liggende pent i kofferten, og tynne topper og ballerinas var helt perfekt!

På tross av byens til dels mørke og interessante historie ble det minimalt med sightseeing og traving med nesa i guideboka. Vi satt stort sett bare på café og tuslet i smågatene. Og jeg har spist så mye deilig mat og drukket så mye god vin og fine drinker atte! Føler at jeg gikk fra den ene deilige restauranten, cafeen og baren til den neste. Men det er jo faktisk akkurat sånn en ferie skal være. Det kommer noen bilder av både mat og drinker etter hvert, for det er så stas.

Det lille vi fikk med oss av serverdigheter var en runde som passasjerer på en liten golfbil som freste rundt der vi sa at den skulle kjøre, morsomt. Vi tok en runde i Jødedistriktet og det var veldig interessant, vi kjørte blant annet forbi Schidlers fabrikk. Mer om dette senere, akkompanjert med tatt-i-farta-bilder.

Litt handling ble det også. Selv om den typiske shoppingen ikke er enormt billig, er prisnivået likevel lavere. Jeg følte meg ganske lur som ventet med å kjøpe meg et par nye Levis Curve til vi var i Krakow for å si det sånn. Rosa ballerinas ble det også, et par lave Converse og en lindegrønn bluse med sløyfe.

Krakow er altså en by som det virkelig er verdt å ta seg turen til. Her er alt lagt opp til at man skal få et deilig opphold. Og for studenter er det rett og slett en perfekt destinasjon, både når det gjelder pris og uteliv.

Det skal nevnes at turen startet til dels dårlig for min egen del da jeg kvelden før avreise ikke fant passet mitt. Det var søkk vekk og jeg er ikke en person som mister tingene sine!! Jeg er skråsikker på at det har vært med hjem fra Trodheim, men har begynt å tvile og regner nå med at passet ligger og skrattler på skrivebordet oppe på hybelen. Grunnet passforsvinningen var jeg på Gardermoen allerede klokken åtte, på tross av at vi hadde en elleve-flight.. Kvart over åtte var nødpass i boks, og jeg hadde en del til å slå i hjel.. Men det ble jo tur, og det var det aller viktigste!!

1 kommentar:

  1. Så bra at du har hatt ein kjekk tur! Er heilt einig i at "gamlebyar" er ekstra fine, dei gir jo ofte byen ei sjel som kan vere ganske unik. :)

    SvarSlett