torsdag 17. februar 2011

susanne sundfør i nidarosdomen



Susanne Sundfør spilte sammen med Trondheimsolistene i Nirdarosdomen. 
Det var en mektig opplevelse!

Konsertprogrammet bestod bare av låter fra det siste albumet, i tillegg til en ny låt som heter When. Selv om jeg er veldig glad i det første albumet hennes kledde Nidarosdomen at hun kun spilte de nye låtene. Strobelys, grønne lyskastere, kråker og Nidarosdomen satt sammen er en stor suksess.

Låtene fra albumet The Brothel trengte nettopp en slik scene. Og ikke minst låta The Brothel i seg selv trengte det rommet, den akustikken, stemningen og magien som Nidarosdømen så sjenerøst tilbyr. Plassert i midten av katedralen med publikum på alle kanter hadde Susanne Sundfør en 360 graders scene, og dette var en herlig effekt. Over musikerne og opp mot takvelvingen var det spent opp fire seil der skyggene fra kråkene hennes gled frem og tilbake.

Møtet mellom The Brothel og Nidarosdomen var veldig spesiell. Tekstene gir et innblikk i en gudløs verden, eller en verden man kan oppleve som gudeløs og kaotisk. Jeg tror at kollisjonen mellom disse tekstene og Nidarosdomen, som fremstår som ett av Norges helligste steder, underbygget akkurat den magien og mystikken vi opplevde.

På tross av at Sundførs konsert på Studerntersamfundet i fjor var fantastisk, var denne konserten (om mulig, og det trodde jeg egentlig ikke at gikk ann) enda mer fantastisk. Denne konsertopplevelsen tegner seg som min beste så langt i mitt enogtyveårige liv.

Ekstranummeret Father Father var sårt og skjørt, men fylte likevel hele domen med gåsehud og magi nok en gang.

Foto av Pia Farstad Eriksen for Icon Music Mag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar