torsdag 20. januar 2011

bra damer


Konseptet med boken gikk ut på; en journalist, en fotograf, et kamera uten blitz og lys og omgivelser som var tilgjengjelige, og tjuefem kvinnelige forfattere, skuespillere, artister og samfunndebatanter.

Damene ble stilt følgende spørsmål hva synes du om å være dame, om å eldes og hvilke forbilder har du? Av de tre spørsmålene ble det en hel bok, og om jeg for lov til å si det, med veldig mye bra innhold og mange fine tanker!

Det jeg liker så godt med boken er at tankene som kommer frem er så ekte. De fremstår ikke som blankpolerte, men heller jordnære, reflekterte, og morsomme.

Dessuten liker jeg at de alle kaller seg feminister, men ikke nødvendigvis er rødstrømper av den grunn (for det trenger man faktisk ikke være)! De plukker og velger seg ut noen saker og legger dem innunder sin egen forståelse av feminisme. Ja takk..

I tillegg er bildene helt rå!! Helt autentiske bilder, uten no fuzz og redigering og fjas. Bare flotte sort-hvitt bilder der damene ser ut som damer. Og selv om de ikke har vært gjennom elektronisk fettsuging og ansiktsløft så ser de utrolig vakre ut. For man (i hvert fall jeg) kan se seg både gul og blå på plakater med vepsetaljer.


Jeg føler at dette er damer som er verdt å ha som forbilder.
Og hverdagsfeminismen har jeg allerede begynt å snekre på!!

Marie Laland Ekli og Lisbeth Michelsen: Bra Damer (2010) bildene er tatt fra boken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar